Terug naar nieuwsoverzicht

DESSO neemt Enia Carpet NL Holding BV over

01 februari 2010

DESSO Group maakt vandaag de overname van Enia Carpet NL Holding BV bekend. In 2009 zetten de winstgevende onderdelen van Enia Carpet NL Holding BV € 50 miljoen om. Onder de merknamen Parade en Bonaparte ontwikkelt, produceert en verkoopt Enia topkwaliteit tapijt voor de consumentenmarkt, met name in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Daarnaast verkoopt Enia tapijt voor de Europese kantorenmarkt.

Stef Kranendijk, CEO van DESSO: ‘Wij verwelkomen de professionals van Enia van harte om onze gezamenlijke business te versterken. Met de toevoeging van de geweldige merken Parade en Bonaparte zal DESSO Group, samen met haar eigen DESSO merk, marktleider op de Nederlandse tapijtmarkt voor consumenten worden. Daarnaast is Parade het enige echte high end Europese tapijtmerk voor de consumentenmarkt met verkopen in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.’

Groei van marktaandeel en winstgevendheid
DESSO sloot 2009 positief af en realiseerde voor het derde achtereenvolgende jaar een significante groei in marktaandeel en winstgevendheid, zowel met tapijt als met kunstgras, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. Deze overname zorgt voor een verdere versterking van de positie van DESSO op de Europese tapijtmarkt. Momenteel is DESSO al één van de leidende spelers op de Europese kantorenmarkt en heeft een sterke wereldwijde positie op de markt voor hotels, cruiseschepen en luchtvaartmaatschappijen. De overname van Enia maakt DESSO eveneens een belangrijke speler op de consumentenmarkt, met een leidende marktpositie in Nederland en een nummer twee positie in Duitsland. De definitieve uitvoering van de transactie is nog wel onderhevig aan de goedkeuring van de NMA en positief advies van beide ondernemingsraden.

Cradle to Cradle
DESSO heeft zich ertoe gecommitteerd om er voor te zorgen dat in 2020 al haar producten  Cradle to Cradle zijn. In 2010 is het streven dat 75% van haar tapijttegels Cradle to Cradle gecertificeerd zullen zijn. Op dit moment heeft al zo’n 25% van de tapijttegels een Cradle to Cradle certificaat. Dit jaar nog wordt wederom een aanzienlijke vooruitgang op dit terrein bekendgemaakt, zowel op het gebied van tapijt als van kunstgras. Producten die door de overname aan het portfolio toegevoegd worden zullen uiteraard ook worden meegenomen in het Cradle to Cradle ontwikkelingsproces.

  • Deel deze pagina
  • twitter
  • linkedin
  • facebook
  • email