Launch event Mexico
Terug naar nieuwsoverzicht

Startbijeenkomst van DESSO® in Mexico groot succes

07 april 2011

De toonaangevende Europese tapijtfabrikant Dessoheeft vorige week in Mexico-Stad een succesvolle bijeenkomst gehouden om hun aanwezigheid in Mexico officieel bekend te maken. In het afgelopen jaar is het bedrijf al actief geweest in Latijns-Amerika en wereldwijde uitbreiding is van groot belang voor de groeistrategie. De startbijeenkomst was bedoeld om het merk in deze regio officieel op de markt te brengen.

De bijeenkomst werd op de avond van donderdag 17 maart gehouden in het Kindermuseum Papalote (Papalote Museo del Niño) in Mexico-Stad. Dit museum is in 1993 ontworpen door architect Ricardo Legorreta. Hij heeft het gebouw vormgegeven met geometrische figuren (vormen) en traditionele Mexicaanse tegels. De vermaarde architectonische status die het gebouw in Mexico-Stad heeft, was de perfecte locatie voor de lancering van Desso.

De bijeenkomst werd mede georganiseerd door Ypasa, de belangrijkste dealer van Desso in deze regio. Alexander Collot d'Escury (Chief Commercial Officer van Desso) gaf een uiteenzetting van de strategie van Desso en de plannen voor de Latijns-Amerikaanse markt. Ook werd de innovatieve scheidingstechniek Refinity® geïntroduceerd, de techniek waarmee Desso oude tapijttegels binnen het eigen productiebedrijf volledig kan recyclen.

Bijna 500 gasten werden ontvangen op groen tapijt, waarmee direct de toon gezet werd voor een avond met groene hapjes, drankjes, licht en verhelderende inzichten: bedoeld om de Cradle to Cradle®-strategie van Desso onder de aandacht te brengen. Onder de bezoekers waren de heer W. Lok (Hoofd van de Economische Afdeling van de Nederlandse Ambassade) en de toparchitecten Juan Pablo Serrano van Serrano-Monjaraz, Salvador Arroyo van TEN Arquitectos, Jorge Arditti van Arditti + RDT, Juan Carlos Baumgartner van Space, Nadia Borras van Sordo Madaleno, Fernando Vasconcelos van Nuevo Espiritu, Gabriel Salazar van Uso Arquitectura en Aurelio Vazquez van DIN Interiorismo. Ook de directeuren van een paar van de voornaamste bouwbedrijven zoals Grupo INDI en GAIA waren aanwezig. Er werd een loterij gehouden met als prijzen onder andere een iPad en een volledig betaalde reis naar Nederland voor een bezoek aan de fabriek van Desso (die gewonnen werd door Soledad Tadei van Space). "We waren bijzonder tevreden over de opkomst die dag; we hebben bijna 500 mensen op onze bijeenkomst mogen begroeten en ze waren allemaal erg positief over onze strategie," aldus Alejandra del Pozzo, Sales Manager voor Mexico.

De Cradle to Cradle®-strategie van Desso heeft de belangstelling gewekt van veel (potentiële) klanten in Latijns-Amerika; een strategie die onderkend en versterkt is door de Braziliaanse regering die Desso Stratos-tapijt heeft gekozen voor 77.500 vierkante meter vloer in hun (of het) nieuwste regeringsgebouw: het administratieve centrum van de deelstaat Minas Gerais in Belo Horizonte (ontworpen door de wereldberoemde architect Oscar Niemeyer). In de particuliere sector heeft Desso al tapijt gelegd bij de Banco Santander in Argentinië en in het hoofdkantoor van Apple in Mexico-Stad, evenals in openbare gebouwen zoals in het conferentiecentrum Palacio de las Artes in Queretaro, in het Habana Casino in Guadalajara en in het Sedna-ziekenhuis in Mexico-Stad. "Cradle to Cradle® is een relatief nieuw concept hier in Latijns-Amerika maar het is enthousiast opgepakt door een aantal toparchitecten en ontwerpers, en het breidt zich steeds verder uit," vertelt Jorge Haberl, Sales & Marketing Director, Latijns-Amerika.

Het Cradle to Cradle®-ontwerp vereist dat producten gemaakt worden uit pure materialen die veilig zijn voor menselijk gebruik en die biologisch of technisch hergebruikt kunnen worden aan het einde van hun nuttige levensduur. Het beschouwt tapijt als iets dat gemaakt is uit stoffen die in een eindeloze cyclus hergebruikt kunnen worden, waarbij van oud tapijt weer nieuw tapijt kan worden gemaakt, telkens opnieuw. Nederland wordt weliswaar gezien als voorloper in het aanvaarden van het Cradle to Cradle®-ontwerp maar in deze tijd van steeds duurder wordende grondstoffen en uitputtende oliereserves is de mogelijkheid om producten na hun nuttige levensduur opnieuw te gebruiken als grondstof voor nieuwe producten een concept dat aanspreekt in alle regio's van deze wereld.

Alexander Collot d'Escury was onder de indruk van de positieve reacties die van de gasten werden ontvangen: "Wat een fantastische manier om een merk te lanceren: met een grote opkomst, positieve feedback en enthousiaste reacties. We zijn allemaal heel blij dat we met zoveel belangstelling zijn ontvangen, wat een grote belofte toont voor de groei van Desso in Latijns-Amerika."


  • Deel deze pagina
  • twitter
  • linkedin
  • facebook
  • email