Terug naar nieuwsoverzicht

DESSO® genoemd als trendsetter van het jaar

18 mei 2011

Desso is door de Nederlandse trendwatcher Hilde Roothart genoemd als een van de topbedrijven om in de gaten te houden. In haar boek, ‘MOOD11’, identificeert ze de toptrends van dit jaar als OPPOSE, BEHAVE, ADAPT, REDUCE, CLEAN, BLOW en UPLOAD. De erkenning is toegekend op basis van de Cradle to Cradle®-strategie van Desso, die in dit boek wordt gebruikt als toonbeeld van de ‘CLEAN’-trend.

Behalve Desso gaat het onder meer om de topbedrijven Ikea, AkzoNobel, Albert Heijn, Apple, Unilever, Patagonia, Vitra en Aveda. De trend ‘CLEAN’ is Rootharts observatie van de toenemende inspanningen om tot een oplossing te komen voor de wereldwijde problemen met betrekking tot afval en vervuiling. Roothart legt uit dat consumenten veel belang hechten aan hun bijdrage aan een beter milieu, zowel door milieuvriendelijkere producten te gebruiken als door hun gedrag te veranderen om energie te besparen. Rootharts onderzoek heeft echter aangetoond dat de kennis van consumenten over energiebesparende activiteiten in huis beperkt is. Intussen gaan steeds meer bedrijven duurzamere productieprocessen voor milieuvriendelijkere producten ontwikkelen, en zorgen ze ervoor dat de consumenten dat te weten komen. Ook roepen ze de consumenten op om zelf mee te doen en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. 

Zo bestempelt Roothart Desso als een geweldig voorbeeld van een bedrijf dat – al vanaf een vroeg stadium – op basis van dit principe werkt. Ze legt uit dat Cradle to Cradle® een uitstekende strategie is die op deze ‘CLEAN’-trend inspeelt.

Cradle to Cradle®-design vereist dat producten van zuivere materialen worden gemaakt die veilig zijn voor mensen en aan het eind van hun levensduur biologisch of technisch kunnen worden hergebruikt. Tapijt wordt gezien als grondstof dat in een oneindige cyclus kan worden hergebruikt, waarbij van oud tapijt oneindig nieuw tapijt kan worden gemaakt. Desso is met haar grootste productgroep begonnen: tapijttegels voor zakelijk gebruik. Met de introductie van Desso EcoBase® zijn ze de enige tapijttegelproducent ter wereld die de zilveren Cradle to Cradle®-certificering heeft verkregen voor een gehele tapijttegel. Bovendien heeft Desso stappen genomen om ervoor te zorgen dat de tapijtrecycling ook daadwerkelijk plaatsvindt, door de implementatie van een Take BackTM-systeem waarbij tapijt aan het eind van de levensduur wordt ingezameld en tot nieuw tapijt wordt gerecycled. Dit was geen gemakkelijke stap: er waren aanzienlijke investeringen en innovatie voor nodig om de unieke Refinity®-separatietechniek te ontwikkelen. Met deze scheidingstechniek is Desso in staat om op de eigen productielocaties oud tapijt tot nieuwe tapijtproducten te recyclen.

Stef Kranendijk is blij met deze erkenning: “Dit was een onverwachte en zeer welkome erkenning van een hooggewaardeerde trendwatcher hier in Nederland. Onze Cradle to Cradle®-innovatiestrategie – opgesteld in 2007 – heeft ons naar een spannende weg gevoerd die we met trots bewandelen. Nog afgezien van de erkenning is het fantastisch dat iemand die zo hoog in aanzien staat actief de Cradle to Cradle®-filosofie uitdraagt – en daarmee laat zien dat we, stap voor stap, allemaal de overgang naar een kringloopeconomie kunnen maken”.

  • Deel deze pagina
  • twitter
  • linkedin
  • facebook
  • email