Terug naar nieuwsoverzicht

The Great Indoors: DESSO lanceert jaar van de lucht-campagne voor gezondheid en welzijn

13 mei 2013

DESSO, de vooraanstaande Europese fabrikant van tapijt en sportoppervlakken, onderschrijft de doelstellingen van het Europese Jaar van de Lucht en lanceert daarom een eigen campagne, 'The Great Indoors' met de bedoeling mensen bewust te maken van de gevaren die een slecht binnenklimaat met zich brengt en om te laten zien wat bedrijfsleven en innovatie kunnen doen om dit probleem te bestrijden.

Deze zomer staat Desso met een stand op de Green Week 2013, de grootste jaarlijkse conferentie over het Europese milieubeleid, die van 4 tot 7 juni plaatsvindt in het The Egg Conference Centre in Brussel. Er nemen duizenden mensen aan deel en Desso kan hier een bijdrage leveren aan de discussie over het verbeteren van gezondheid en welzijn door middel van een betere luchtkwaliteit binnenshuis.

Janez Potočnik, de Eurocommissaris voor milieu, zei op een onlangs gehouden EEB-conferentie (European Environmental Bureau) dat volgens de ramingen in de recentste analyse van de EU er in 2010 in Europa 420.000 mensen vroegtijdig zijn gestorven ten gevolge van de luchtverontreiniging in de EU1).

“We brengen gemiddeld 90% van onze tijd binnen door en daarom vinden wij de binnenluchtkwaliteit zo belangrijk. Daarom ook vinden we bij Desso dat 'de vloer een bijdrage moet leveren aan onze gezondheid en ons welzijn'. We moeten als leveranciers alles doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om de omgeving zo op te bouwen dat het leven prettiger wordt voor mensen.”

Alexander Collot d’Escury, CEO DESSO

De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat jaarlijks meer dan 2 miljoen mensen sterven als gevolg van het inademen van de uiterst kleine stofdeeltjes die in de luchtvervuiling binnen- en buitenshuis aanwezig zijn2).

Door een beter binnenklimaat kunnen mensen ook beter werken. Een Californisch onderzoek door William Fisk van het Lawrence Berkeley National Laboratory3) heeft aangetoond dat een beter binnenklimaat economische gevolgen heeft en de productiviteit van kantoor-personeel kan verbeteren met 0,5 tot 5%, met een geschatte besparing van 20 tot 200 miljard dollar.

Het Europees Milieuagentschap schat dat slechte luchtkwaliteit 630 miljard euro kost aan gezondheidszorg en 169 miljard euro aan productiviteitsverlies per jaar4).

"We hebben gehoord dat het voor organisaties mogelijk is het ziekteverzuim aanzienlijk te verminderen door de luchtkwaliteit binnenshuis te verbeteren. Bij grote bedrijven kan dit leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen en grote verbeteringen in productiviteit. Het doel van onze campagne The Great Indoors, is om mensen te laten nadenken over het belang van een beter klimaat op de plek waar we allemaal zoveel van onze tijd doorbrengen. Dit jaar leggen we de focus op het essentiële probleem van het binnenklimaat. We hopen daarmee de discussie te stimuleren en bedrijven en ontwerpers aan te zetten tot nieuwe ideeën om producten en gebouwen zo te maken dat ze maximaal bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van mensen."

Alexander Collot d’Escury, CEO DESSO

1) Potočnik, Janez, Speech over luchtkwaliteit: Meeting the challenge of protecting our health and environment, EEB Clean Air Conference te Brussel, januari 2013. Online beschikbaar op: http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-13-4_en.htm
2) WHO, Tackling the global clean air challenge, 26 september 2011, nieuwsbericht.
3) William J. Fisk en Arthur H. Rosenfeld van het Lawrence Berkeley National Laboratory in Berkeley, Californië, Verenigde Staten
4) 'Most EU city dwellers suffer bad air days', Euractiv.com, 24 sept. 2012. http://www.euractiv.com/sustainability/third-eu-city-dwellers-suffer-ba-news-514957

  • Deel deze pagina
  • twitter
  • linkedin
  • facebook
  • email