Terug naar nieuwsoverzicht

DESSO, uitvinder van DESSO AirMaster® tapijt, vergroot bewustzijn van wereldwijde uitdagingen rondom luchtkwaliteit

13 januari 2014

Desso, een internationaal bedrijf van tapijten, tapijttegels en sportvelden, gaat in Europa door met een grote televisiecampagne. Dit past in het voortdurende streven naar een vergroting van het bewustzijn van de binnenluchtkwaliteit.

De campagne werd afgelopen week gestart in Nederland en wordt vanaf vandaag ook in België uitgezonden. De televisiecampagne is gericht op één van de nieuwste innovatieve bestsellers van het bedrijf: het DESSO AirMaster®-tapijt. Dit tapijt is acht keer effectiever in het opnemen en vasthouden van fijnstof dan harde vloeren en vier keer effectiever dan standaard tapijt1).

 

“Mensen brengen 90% van hun tijd binnen door”. Daarom is het van levensbelang dat we mogelijkheden vinden om nieuwe producten te ontwikkelen die bijdragen aan gezondheid en welzijn in gebouwen. De verbetering van luchtkwaliteit in scholen, universiteiten, ziekenhuizen, kantoren, verzorgingscentra, openbare gebouwen of transportsystemen is niet alleen zakelijk van belang, maar draagt ook bij aan verantwoord ondernemen. Daarom zijn we blij dat het nieuwe DESSO AirMaster®-tapijtproduct zo'n doorslaand succes is in de huidige en nieuwe markten, van Europa tot Latijns-Amerika. Het is nu zelfs ons best verkochte product.”

Alexander Collot d'Escury (CEO Desso Group)

Een slechte luchtkwaliteit is een groeiend probleem, van Shanghai tot Brussel. Het verbeteren van de luchtkwaliteit in China zou wel eens meer dan 1,75 miljard yuan (meer dan € 200 miljard) kunnen kosten1). Volgens de Europese Commissie is slechte luchtkwaliteit een grotere veroorzaker van voortijdige sterfte dan verkeersongelukken2). Om hieraan het hoofd te bieden, heeft de EU onlangs nieuwe maatregelen voor schonere lucht in Europa3) aangekondigd.

Kleine stofdeeltjes met een diameter van minder dan 10 micrometer (µm) (PM10) en minder dan 2,5µm (PM2.5) kunnen aandoeningen van de luchtwegen, hart- en vaatziekten en longkanker veroorzaken. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat ieder jaar meer dan twee miljoen mensen overlijden door het inademen van fijne deeltjes in binnen- en buitenlucht4).

Vorig jaar lanceerde Desso de nog lopende Great Indoors-campagne ter bevordering van het bewustzijn rond de gevaren voor de menselijke gezondheid van bijvoorbeeld fijnstof. Verder is het innovatieprogramma van Desso gericht op de ontwikkeling van producten die bijdragen aan gezondheid en welzijn. Dit staat centraal in de visie van de onderneming: 'Hoe kan de vloer bijdragen aan onze gezondheid en ons welzijn?'. Ook het streven van het bedrijf naar een circulaire economie ondersteunt door Cradle to Cradle® past in deze visie.

Sinds 2008 werkt Desso aan een verstrekkende zakelijke duurzaamheidsaanpak op basis van de Cradle to Cradle®-principes. Dit moedigt de ontwikkeling van producten uit gezonde materialen aan, waardoor recycling achteraf veiliger en doeltreffender kan verlopen. Deze aanpak ondersteunt het streven van Desso naar de circulaire economie, waarin goederen steeds opnieuw op een gezonde manier worden gerecycled.

Een betere binnenluchtkwaliteit draagt niet alleen bij aan een betere gezondheid en meer welzijn, maar ook aan de productiviteit van werknemers. Een Californisch onderzoek door William Fisk van het Lawrence Berkely National Laboratory toonde aan dat een betere binnenluchtkwaliteit de productiviteit van kantoorpersoneel kan verbeteren met 0,5 tot 5%. Dit levert een geschatte besparing op van 20 tot 200 miljard dollar per jaar. 

De CEO van Desso, Alexander Collot d'Escury, bespreekt de circulaire economie en de noodzaak voor het creëren van de Great Indoors tijdens de jaarlijkse top van het World Economic Forum in Davos van 22-25 januari.

v8wZnNoIssE

1) Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het Duitse testinstituut GUI. Hierin werd de DESSO AirMaster® vergeleken met een standaard harde PVC-vloer en met standaard gestructureerd lussenpooltapijt.

2) Kaiman, J, China faces $176 bill to clean up air pollution, The Guardian, 20 december 2013.

3) Persbericht van de Europese Commissie, Milieu: nieuw beleidspakket voor schonere lucht in Europa, Brussel, 18 december 2013.

4) Persbericht van de Europese Commissie, Milieu: nieuw beleidspakket voor schonere lucht in Europa, Brussel, 18 december 2013.

5) WHO, Tackling the global clean air challenge, 26 september 2011.

  • Deel deze pagina
  • twitter
  • linkedin
  • facebook
  • email