Desso, een internationaal bedrijf van tapijten,
tapijttegels en sportvelden, gaat in Europa door met een grote
televisiecampagne. Dit past in het voortdurende streven naar een
vergroting van het bewustzijn van de
binnenluchtkwaliteit.
De campagne wordt eerst aan het begin van het jaar
uitgezonden in Nederland en is gericht op één van de nieuwste
innovatieve bestsellers van het bedrijf: het DESSO
AirMaster®-tapijt. Dit tapijt is acht keer effectiever
in het opnemen en vasthouden van fijnstof dan harde vloeren en vier
keer effectiever dan standaard
tapijt.1)
“Mensen brengen 90% van hun tijd binnen door”. Daarom is het van levensbelang dat we mogelijkheden vinden om nieuwe producten te ontwikkelen die bijdragen aan gezondheid en welzijn in gebouwen. De verbetering van luchtkwaliteit in scholen, universiteiten, ziekenhuizen, kantoren, verzorgingscentra, openbare gebouwen of transportsystemen is niet alleen zakelijk van belang, maar draagt ook bij aan verantwoord ondernemen. Daarom zijn we blij dat het nieuwe DESSO AirMaster®-tapijtproduct zo'n doorslaand succes is in de huidige en nieuwe markten, van Europa tot Latijns-Amerika. Het is nu zelfs ons best verkochte product.”
Alexander Collot d'Escury (CEO Desso Group)
Een slechte luchtkwaliteit is een groeiend probleem, van
Shanghai tot Brussel. Het verbeteren van de luchtkwaliteit in China
zou wel eens meer dan 1,75 miljard yuan (meer dan € 200 miljard)
kunnen kosten1). Volgens de Europese Commissie is
slechte luchtkwaliteit een grotere veroorzaker van voortijdige
sterfte dan verkeersongelukken2). Om hieraan het hoofd
te bieden, heeft de EU onlangs nieuwe maatregelen voor schonere
lucht in Europa3) aangekondigd.
Kleine stofdeeltjes met een diameter van minder dan 10
micrometer (µm) (PM10) en minder dan 2,5µm
(PM2.5) kunnen
aandoeningen van de luchtwegen, hart- en vaatziekten en longkanker
veroorzaken. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat ieder jaar
meer dan twee miljoen mensen overlijden door het inademen van fijne
deeltjes in binnen- en buitenlucht4).
Vorig jaar lanceerde Desso de nog lopende Great
Indoors-campagne ter bevordering van het bewustzijn rond
de gevaren voor de menselijke gezondheid van bijvoorbeeld fijnstof.
Verder is het innovatieprogramma van Desso gericht op de
ontwikkeling van producten die bijdragen aan gezondheid en welzijn.
Dit staat centraal in de visie van de onderneming: 'Hoe kan
de vloer bijdragen aan onze gezondheid en ons welzijn?'.
Ook het streven van het bedrijf naar een circulaire economie
ondersteunt door Cradle to Cradle® past in deze visie.
Sinds 2008 werkt Desso aan een verstrekkende zakelijke
duurzaamheidsaanpak op basis van de Cradle to Cradle®-principes.
Dit moedigt de ontwikkeling van producten uit gezonde materialen
aan, waardoor recycling achteraf veiliger en doeltreffender kan
verlopen. Deze aanpak ondersteunt het streven van Desso naar de
circulaire economie, waarin goederen steeds opnieuw op een gezonde
manier worden gerecycled.
Een betere binnenluchtkwaliteit draagt niet alleen bij aan een betere gezondheid en meer welzijn, maar ook aan de productiviteit van werknemers. Een Californisch onderzoek door William Fisk van het Lawrence Berkely National Laboratory toonde aan dat een betere binnenluchtkwaliteit de productiviteit van kantoorpersoneel kan verbeteren met 0,5 tot 5%. Dit levert een geschatte besparing op van 20 tot 200 miljard dollar per jaar.
De CEO van Desso, Alexander Collot d'Escury, bespreekt de circulaire economie en de noodzaak voor het creëren van de Great Indoors tijdens de jaarlijkse top van het World Economic Forum in Davos van 22-25 januari.
1) Dit blijkt uit onafhankelijk
onderzoek van het Duitse testinstituut GUI. Hierin werd de DESSO
AirMaster® vergeleken met een standaard harde PVC-vloer en met
standaard gestructureerd lussenpooltapijt.
2) Kaiman, J, China faces $176 bill to clean up
air pollution, The Guardian, 20 december 2013.
3) Persbericht van de Europese Commissie,
Milieu: nieuw beleidspakket voor schonere lucht in Europa, Brussel,
18 december 2013.
4) Persbericht van de Europese
Commissie, Milieu: nieuw beleidspakket voor schonere lucht in
Europa, Brussel, 18 december 2013.
5) WHO, Tackling the global clean air challenge,
26 september 2011.